'Verduurzamen loont'

'Verduurzamen loont'

Duurzaamheidsthema's staan hoog op de politieke en maatschappelijke agenda. Het is daarmee niet de vraag of een sector of individueel bedrijf daarop in moet spelen, maar hoe, zo zegt Claudia Hölzel, CGO bij Royal FloraHolland in een column.

"Duurzaamheid is een investering voor nu en later, in maatschappij, milieu en toekomst, ook van onze sector. Vanaf de tuin tot in de vaas of pot bij de consument. Daarom zijn wij hier al jaren mee bezig.
Zo werken we nauw samen op het gebied van transportverpakkingen. Vorig jaar zorgde het nieuwe fust fc588 voor een besparing van zo'n 5.000 vrachtwagenritten alleen al in de aanvoer. Ook de samenwerking in Floriway zal zorgen voor minder vrachtbewegingen. Dat is dus goed voor het milieu en scheelt ook in transportkosten. Er is veel aandacht voor het stimuleren van het gebruik van meermalige plantentrays en de reductie en verduurzaming van eenmalige plastic verpakkingen, zoals plantenpotten en bloemenhoezen.

Kwekers is er bovendien veel aan gelegen de overstap te maken naar duurzame energie. Samen met onder meer Glastuinbouw Nederland pleiten we voor overheidsmaatregelen die dat mogelijk moeten maken. Op het gebied van digitale milieuregistratie en milieucertificering hebben wij in september 2021 gekozen voor een vernieuwde aanpak. Ook gelet op de kritische feedback die we van kleinschalige kwekers kregen. Die is gericht op stimuleren, door kwekers goed te begeleiden en deelname makkelijker te maken.

Recent hebben we kleinschalige lid-kwekers een aanbod gedaan om ook te starten met digitale milieuregistratie om daarna binnen een jaar een milieucertificaat te behalen. We zien dat grote en middelgrote kwekers duurzaamheid belangrijk vinden in hun bedrijfsvoering, wat leidt tot een hoog percentage certificeringen. Nu al komt 82% van de productomzet van milieugecertificeerde kwekers, maar met name het brede aanbod van kleinere seizoenskwekers is vaak nog niet gecertificeerd. Bij hen ligt dit onderwerp gevoeliger. Vanwege de investering of omdat zij onvoldoende noodzaak zien of pas bij wettelijke verplichting in actie willen komen.

Met ons aanbod hopen we meer kwekers te bewegen in te stappen. Goed om te zien kwamen direct na publicatie de eerste aanvragen binnen en dat loopt nu nog door. Die kwekers zeggen: "Hé, dat is interessant, alle hulp is welkom en die 350 euro is mooi meegenomen." Degenen die vinden dat Royal FloraHolland zich niet met dit soort zaken moet bemoeien, worden hiermee wellicht niet over de streep getrokken. Dat besef ik best. Toch hopen we dat steeds meer kwekers hiermee aan de slag gaan. Het is een eenmalig aanbod en het staat iedereen vrij om daar op zijn of haar eigen manier mee om te gaan.

Voor al degenen die twijfelen of het nog niet zien zitten, wil ik proberen wat verder in de toekomst te kijken. De toekomst voorspellen is lastig, maar er zijn wel wat aanknopingspunten waar we wat aan kunnen hebben. Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat in de komende jaren de wettelijke kaders op het gebied van duurzaamheid alleen maar zullen toenemen. Er zit wet- en regelgeving aan te komen op het gebied van niet-financiële verslaglegging en ketenverantwoordelijkheid. Dit laatste houdt in dat een ondernemer wettelijk gezien verantwoordelijkheid neemt voor mogelijke risico's en miststanden binnen de keten. Het gaat daarbij om een breed palet aan onderwerpen die de productie betreffen, zoals het gebruik van gewasbescherming of substraat, maar ook om verpakkingsmateriaal, energieverbruik, waterverbruik en bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden van het personeel.

Dit wordt vastgelegd in IMVO-wetgeving, waarbij IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Laatst zei een kweker: "Dat kan wel waar zijn, maar die wet gaat in Nederland alleen gelden voor bedrijven vanaf honderden medewerkers. Ik ben een kleinere kweker en het is dus niet op mij van toepassing". Maar als een klant van een teler aan deze wet moet voldoen, zal die kleinere ondernemers verplichten aan te tonen waar het product vandaan komt, hoe het geproduceerd/verhandeld is en of dit met zorg voor mens en milieu is gebeurd. Kan een kweker dat niet dan zal de klant hoogstwaarschijnlijk op den duur voor een andere, gecertificeerde, kweker kiezen. De kans is groot dat ondernemers op termijn met wetgeving te maken krijgen. Direct of indirect, omdat de grotere handelsbedrijven steeds meer om certificeringen zullen gaan vragen vanwege deze wetgeving. Uiteindelijk zal elk bedrijf er mee te maken krijgen.

In april 2021 nam de Europese Unie de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) aan. In deze nieuwe richtlijn staat dat vanaf 2025 grote bedrijven verplicht worden te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. De CSRD-richtlijn staat centraal in de Green Deal van de Europese Unie en moet zorgen voor meer transparantie over en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie, waardoor bedrijven meer duurzaam gaan handelen. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben op eigen initiatief al IMVO-Wetgeving die van kracht is en in het geval van Duitsland vanaf 2023 geldig wordt. Dat zijn onze belangrijkste exportbestemmingen.

Natuurlijk is het zo dat ook tal van (nog) niet gecertificeerde kwekers nu al duurzaam produceren. Een certificaat is een bevestiging daarvan en gecontroleerd via een audit. Handelsbedrijven ontkomen er straks niet aan om te vragen om onderliggend bewijs. De gevolgen zullen voor een kweker niet direct merkbaar zijn. Als een koper op de klok niet-gecertificeerd product links laat liggen, maakt dat misschien nog niet zoveel uit. Zodra meerdere kopers dat doen, kan het gevolgen hebben voor de prijsvorming. Wij willen niet dat kwekers daar straks de dupe van worden en staan ze daarom bij met raad en daad. Wij maken het, vanuit de coöperatieve gedachte, kleinschalige lid-kwekers zo gemakkelijk mogelijk om óók de stap naar certificering te zetten. Ik weet zeker dat verduurzamen loont."

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v