'Uitzendbureaus in beeld': Holland Contracting

22-01-2018    10:21   |    Goedemorgen

Ruim 35% van de kosten van een teler bestaan uit arbeid. Veelal wordt gebruik gemaakt van uitzendbureaus. Goedemorgen sprak met diverse uitzendbureaus over de toekomst van het fenomeen ‘uitzendkracht' binnen de glastuinbouw. Dit keer Holland Contracting: "Uitzendwerk blijft mensenwerk."

Uitzendorganisatie Holland Contracting in De Lier is al bijna twintig jaar gespecialiseerd in de Nederlandse glastuinbouw. Hoewel de ontwikkelingen niet stil staan, blijft het uitzendwerk volgens eigenaar Johan de Jong vooral ook mensenwerk.

“Er is in de glastuinbouw nog altijd veel behoefte aan arbeidsmigranten en dat zal in de toekomst ook niet veranderen”, zo is de overtuiging van Johan de Jong van Holland Contracting. Om te kunnen voldoen aan het permanente werk in de tuinbouw, is continue werving nodig. “Ik zie het eenvoudige productiewerk nog niet ingevuld worden door Nederlandse werknemers.”

Holland Contracting is gericht op arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. Momenteel komt zo’n 80 procent van de arbeidskrachten uit Polen. De Jong realiseert zich dat dit de komende jaren verandert. “Het aanbod uit Polen droogt binnen vijf jaar op. Daarom werven we nu ook in Roemenië en hebben we voor de toekomst landen als Kroatië en de Oekraïne in het vizier.” Deze verschuiving betekent vanzelfsprekend een afname van de kwaliteit van de werknemers. “We moeten er rekening mee houden dat het opleidingsniveau een stuk lager zal zijn. Dat is een zorg, maar tegelijkertijd is het inherent aan het vak.”

Een andere ontwikkeling is dat er in de glastuinbouw de komende jaren stappen worden gezet op het gebied van de automatisering en robotisering. Dit vraagt volgens De Jong om mensen met een goede opleiding. “Arbeidskosten zijn een belangrijk deel van de bedrijfskosten; dat wordt in de toekomst efficiënter ingericht. Het zijn veranderingen waar we rekening mee moeten houden.”

Daarnaast maakt ook de uitzendbranche bij de selectieprocedure steeds meer gebruik van de digitale mogelijkheden. “Toch is en blijft het selecteren van geschikte werknemers vooral mensenwerk. Je kunt nog zoveel automatiseren, maar mensen willen prettig worden behandeld en bovendien is het belangrijk dat ze op de juiste plek terechtkomen. Dat is de kern van wat wij doen.”


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Groentepakket voor artsen

Zo’n 150 huisartsen en verpleegkundigen krijgen morgen van de patiënten met Diabetes type 2 een groentepakket overhandigd. Artsen en...

Magazine 365 dagen bloemen

Deze maand ontvangen 36.000 Europese bloemisten het inspiratiemagazine '365 dagen bloemen' op hun deurmat, via een vakblad of via hun...