Rijk Zwaan werkt met partners aan bio-concepten

Rijk Zwaan werkt met partners aan bio-concepten

Rijk Zwaan werkt intensief samen met biologische telers en andere partners aan verrassende biologische concepten, zoals Little & Fresh. Telers die overwegen om te schakelen, kunnen rekenen op sterke rassen en uitgebreide support.

Dat laat Heleen Bos van Rijk Zwaan weten in de nieuwste uitgave van KAS Magazine.

Supermarkten reserveren steeds meer ruimte in het schap voor biologische groente. Jaar na jaar groeit het aandeel. "Millennials zijn trots als ze producten kopen die bijdragen aan een betere wereld", vertelt Bos. Volgens haar laten deze cijfers zien dat biologische groente niet meer weg te denken zijn uit de retail. De vraag blijft groeien, ook omdat consumenten een veelvoud aan redenen hebben om voor biologisch te kiezen. "Onderzoek wijst uit dat sommige consumenten het milieu belangrijk vinden. Een ander deel waardeert het dat de producten GMO-vrij zijn. Ook gezondheid en voedselveiligheid zijn positieve argumenten om voor biologisch te kiezen. Veel van de kopers zijn jong. Millennials (25 tot 39 jaar) en de generatie Z (16 tot 24 jaar) vinden zowel een gezond leven als een gezonde planeet belangrijk. Ze willen geen deel zijn van het probleem, maar van de oplossing. Door biologische groenten te kopen, dragen ze bij aan dat doel. Dat maakt ze trots."

Ketensamenwerking
Uniek voor bio is onder meer Little & Fresh, een concept dat voortkwam uit een intensieve ketensamenwerking. Sinds juli 2019 liggen kleine, onverpakte, biologische groenten bij Jumbo in het schap, onder meer komkommer, aubergine, courgette, paprika, Salanova, bloemkool en broccoli. Het gedachtegoed is van biologische teler Adri Jonkers, die met het telen van kleinere groente de verspilling wilde terugdringen. Rijk Zwaan hielp telers bij de zoektocht naar en de teelt van kleinere groenterassen. The Greenery deed samen met Rijk Zwaan consumentenonderzoek en presenteerde dat aan Jumbo. Die supermarktketen was direct enthousiast en startte vorig jaar de pilot, die al snel werd opgeschaald. Dit voorjaar liggen de kleine, biologische groenten in maar liefst vijftien winkels.

Harm-Jan Eikelenboom, Marketing Manager bij The Greenery is positief over het partnerschap. "Voor mij is dit project de blauwdruk van een ideale samenwerking. Van zaadveredeling tot consument: iedereen doet mee en zet het ketenbelang voorop. Open en transparant. Dat motiveert enorm."

Lees hier het volledige artikel

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v