Kromkommer stopt met maken van soepen

14-11-2019    10:02   |    Goedemorgen

Kromkommer stopt met het maken van soepen. Het initiatief gaat een nieuw tijdperk in en zet het werk aan haar missie op een andere manier voort.

"Wij kunnen ons voorstellen dat dit bericht wat rauw op je dak valt. En dat velen van jullie dit nieuws niet hadden zien aankomen. Daarom lichten we ons besluit graag aan jullie toe", zo laten de intiatiefnemers weten.

"In 2012 worden Lisanne, Jente en Chantal gegrepen door een probleem. Groente en fruit dat verspild wordt omdat het niet mooi genoeg is, dat is toch krom? Dat wilden wij veranderen. Wij kozen ervoor om ons verhaal onder andere te vertellen met een product: soep gemaakt van kromme groente. Daarmee redden we concreet kromme groente van de verspilling en brengen we ons verhaal, dat toentertijd nog amper bekend was, op een sprekende manier bij veel mensen thuis op tafel."

Inmiddels is Kromkommer zeven jaar verder en is er enorm veel gebeurd. "Zo hebben we vele kilo’s kromme groente gered van de verspilling, hebben we het kromme groente en fruit speelgoed wereldwijd geïntroduceerd en genereren we veel aandacht met onze campagnes. Kromkommer heeft kromme groente en fruit op de kaart gezet. Steeds meer supermarkten verkopen kromme groente en fruit. Bedrijven die producten maken van ingrediënten die anders verspild zouden worden, schieten als paddenstoelen uit de grond. De kwaliteitseisen voor groente en fruit staan inmiddels stevig op de politieke agenda. En ook in het buitenland krijgt kromme groente en fruit steeds meer voet aan de grond. Dat is meer dan wij in 2012 ooit hadden durven dromen. Daar zijn we dan ook supertrots op!"

Kromkommer is ooit gestart om mensen en organisaties wakker te schudden, te inspireren en er zo voor te zorgen dat kromme groente en fruit niet meer verspild worden. "Al onze verschillende activiteiten hebben bijgedragen aan de toenemende populariteit van kromme groente en fruit. Met de soep voorop, zeker ook omdat het onze belangrijkste bron van inkomsten is. Maar het maken en verkopen van die soep wordt een steeds pittigere uitdaging. Er komt meer concurrentie in het schap en de druk op de prijs neemt toe. Kromkommer wil op alle vlakken trouw blijven aan haar missie en deze voorop stellen. Hierdoor kunnen we steeds moeilijker concurreren met andere partijen in de markt. 2019 was voor ons dan ook een jaar van bezinning. We hebben onszelf de vraag gesteld: willen we echt verder gaan investeren in het opbouwen van een professioneel ‘soepbedrijf’ en is dit de juiste stap voor het bereiken van onze missie?"

Het antwoord op deze vraag is nee geworden. "Kromkommersoep was wat ons betreft nooit dé oplossing voor de verspilling van kromme groente en fruit. De structurele oplossing ligt in het veranderen van onze kwaliteitsperceptie, waardoor kromme groente en fruit weer in het schap belanden. De soep is één van de middelen om dat te bereiken. Nu het maken en verkopen van die soep steeds moeilijker in stand te houden is, is het voor ons tijd om op een andere manier aan onze missie verder te werken."

Een nieuw tijdperk
Kromkommer gaat een nieuw tijdperk in. "Hoe onze rol er de komende jaren precies uit zal gaan zien, is voor ons ook nog aftasten. We zijn al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een lespakket voor basisscholen, wat ontzettend gaaf gaat worden. Het kromme groente en fruit speelgoed gaat de komende tijd nog meer kids fan maken van krom. Ons nieuwste project is een kinderboek over kromme groente en fruit en wie weet wat er nog gaat volgen?"


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws