'Op weg naar een slimme en klantgerichte keten'

'Op weg naar een slimme en klantgerichte keten'

Alleen samen met kweker, koper en medewerker kan Royal FloraHolland de ambitie waarmaken om dé internationale sierteeltmarktplaats van de toekomst te zijn. De wereld verandert razendsnel. En Royal FloraHolland verandert mee. "Met de uitdagingen van vandaag begrijpen wij als geen ander dat logistiek flexibel, efficiënt en betrouwbaar moet zijn. Logistiek verbindt de hele keten, van kweker tot koper. Als spin in het web ziet Royal FloraHolland kans om die keten samen met logistieke partners, kwekers & kopers slimmer en meer klantgericht te organiseren."

Chief Operations Officer Leendert-Jan Plaisier vertelt: “Onderdeel van onze strategie is om onze logistiek zo in te richten dat we met de wensen en behoeften van kwekers en kopers kunnen meebewegen. Een voorbeeld is de wens van kopers om zelf het aflevermoment te bepalen. Of de voorkeur van kwekers om producten voor klok en direct gecombineerd aan te voeren, of de logistiek zelfs geheel uit handen te geven.”

Met Select Delivery kunnen kopers op Rijnsburg en Naaldwijk nu al bepalen dat zij Klokvoorverkoop (KVV) vroeg (voor 08.00 uur) of klokaankopen juist later (10.00-13.00 uur) willen ontvangen. En er staat nog veel op stapel. In diverse pilots toetsen we met kopers meer tijdvakken, het afleveren op een andere hub of priority-levering, maar ook vandaag voor morgen-veilen. Leendert-Jan: “Naast het voldoen aan de wensen van klanten, willen we ook de aflevermomenten beter spreiden: eerder of juist later afleveren geeft de reguliere operatie meer lucht. Zo kunnen wij het werk spreiden en kunnen onze medewerkers meer uren op een dag werken. De ervaringen van kopers met Select Delivery zijn heel positief. Dat smaakt naar meer, zo proef ik bij velen.”

Verhalen uit de praktijk
Zo vertelt Sander Hogenboom van Sanders Fleurs, aanvankelijk sceptisch over orderpicken, dat hij veel meer aan zijn rust toekomt door Klokvoorverkoop-transacties vroeg af te laten leveren. Verder vertelt Sander: “Op dit moment maak ik ook gebruik van de klok pilot Select Delivery 10.00 – 13.00 uur op de vrijdagen. Hierdoor krijg ik beter beladen stapelwagens, waardoor ik minder hoef in te dikken.” Lees het verhaal van Sander.

Ook Danny van Bergen Henegouwen, directeur inkoop snijbloemen bij FM Group, is positief. “Het helpt ons enorm. Voorheen hadden we alleen de veilvolgorde als indicatie voor de aflevertijd en moesten we soms erg lang wachten tot de laatste producten binnen waren. Nu met tijdvaklevering werkt het voor ons veel beter: we hebben meer richting. Ik weet nu hoe laat mijn laatste partij binnen is.” Lees hoe een betere spreiding FM Group helpt.

Verder optimaliseren door te combineren
“We kunnen de keten nog verder optimaliseren door klok en direct in één proces te verwerken”, zo zegt Plaisier. “En dat kan met orderpicken. Dat betekent ook: één manier van aanvoeren, en op termijn zelfs standaardisatie van stickeren. Daar maken we veel kwekers en kopers echt blij mee. Dit soort ketenoptimalisaties realiseren we samen met Floriday. In combinatie met Floriday en Floriway ontstaan er ook mogelijkheden om transport te optimaliseren. De nu nog gefragmenteerde keten, maakt zo stap voor stap plaats voor een data gedreven en efficiënt logistiek netwerk. Een netwerk waar iedereen van profiteert, daarvan ben ik overtuigd.”

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v