Zweden als bloeiende afzetmarkt sierteelt?
Geplaatst op 21 mei 2025

Deelnemen als exposant aan Elmia Garden op 1 en 2 oktober, de toonaangevende groen-beurs in Scandinavië, is daarbij een effectieve en efficiënte manier om deze markt te betreden en vooral bloemisten en tuincentra te bereiken en te raken.
Een paar interessante Zweedse 'weetjes'
1.Tulpen zijn een ware nationale favoriet onder bloemen. In de afgelopen maanden consumeerden de Zweden zo'n 130-140 miljoen tulpen. Kans voor andere producten om op andere momenten in het jaar die behoefte aan bloemen in te vullen en het dagelijkse leven letterlijk op te fleuren. Bloemen en ook planten worden gezien als essentieel onderdeel van de woonomgeving en persoonlijke well-being.
2. 'Bloemist zijn' is in Zweden nog echt een professie met sterke waardering voor 't vakmanschap en creativiteit. Er heerst een enorme 'drive' bij deze trotse groep om juist met nieuwe producten en bijzondere verhalen over duurzaamheid of styling zich te onderscheiden in de markt. De honger naar informatie en inspiratie is hoog!
3. Elmia Garden is zeker geen beurs met drommen bezoekers, maar vooral een aantrekkelijk platform om zo'n 3000 beslissers in de branche te bereiken. 78% van de bezoekers hebben directe inkoopkracht. Hier zitten naast bloemisten en tuincentrum-eigenaren ook de inkopers van ketens bij!
4. Deelnemen aan deze najaarsbeurs kan in diverse vormen en maten; van eigen opvallende 'branded' beursstands tot deelname aan collectieve display-presentaties en productdemonstraties door (Zweedse) arrangeurs.
Heb je onderscheidende bloemen en planten en daarbij ook interessante duurzame verhalen te vertellen over je product of bedrijf? En is Zweden een interessante markt voor je als exporteur, kweker, veredelaar of productgroep? Zet Elmia Garden dan in je plannen voor komend najaar en neemt contact op om mogelijkheden af te stemmen.
Meer nieuws