Tulpen van Sam haalt nu al CO2-doelstelling voor 2025

Tulpen van Sam haalt nu al CO2-doelstelling voor 2025

Sam Ruijter – eigenaar van en het gezicht achter het merk ‘Tulpen van Sam’ – is al ruim zes jaar bezig met het meten en reduceren van zijn CO2-footprint. Op basis van deze gegevens kan Sam zijn productieproces – van bol tot tulp – bijsturen om zijn CO2 footprint zo laag mogelijk te krijgen. En dat loont! Afgelopen seizoen heeft Sam zijn doel voor het jaar 2025 al ruimschoots behaald.

Zes jaar terug begon Sam aan een missie; een zo laag mogelijke CO2 footprint creëren met zijn Tulpen van Sam. Met de gegevens die hij in 2015 tot zijn beschikking had, stelde hij een aantal doelen. In het jaar 2020 wilde hij reduceren naar 75g CO2 per steel, in 2025 naar 25g om het daarna nóg verder omlaag te krijgen. Na de analyse van afgelopen seizoen (2021 – 2022) kwam Sam echter al uit op 20g CO2 per steel. Hiermee is zijn doel voor 2025 al op voorhand behaald; een knappe prestatie.

Slimme kwekerij
Deze prestatie is niet zomaar komen aanwaaien. Het in kaart brengen van de CO2 footprint is een technisch proces en het steeds weer blijven analyseren en bijsturen is van groot belang. Over de werkwijze is tot in de puntjes nagedacht. Sam heeft een moderne kwekerij, waarbij slim omgegaan wordt met beregening en bemesting. Daarnaast werkt Sam met zonnepanelen en warmtepompen. In de nieuwste kas teelt hij met LED-verlichting op twee lagen en verwarmt hij zonder fossiele brandstoffen. Sam: “Ik ben echt trots op wat we nu al bereikt hebben. Door te blijven verbeteren en innoveren hebben we nú al deze reductie van onze CO2-footprint kunnen realiseren.”

Bomen planten
Al deze inspanningen doet Sam niet zomaar, hij heeft een duidelijke missie. Sam: “Ik wil graag iets teruggeven aan de aarde en de balans herstellen waar ik kan. Daarom heb ik me aangesloten bij de Black Jaguar Foundation, een organisatie die als doel heeft het gebied langs de Amazone te vergroenen en om de biodiversiteit te herstellen.” Het laatste restant aan CO2 compenseert Sam door het planten van bomen. Afgelopen seizoen heeft dit geleid tot het aanplanten van maar liefst 1401 bomen.

Het verschil maken
Volgens Sam is het belangrijk om naast duurzaamheid, ook kwaliteit en uitstraling niet te vergeten. Sam: “Bij mijn tulpen is duurzaam de standaard, maar het zijn ook mooie, kleurrijke tulpen van goede kwaliteit mét een vrolijke verpakking, en dat is bijna net zo – zo niet nog belangrijker – voor de consument.” Inmiddels heeft Sam al flink wat Europese kopers en bloemisten aan zijn zijde die de kwaliteit onderschrijven en achter zijn duurzame missie staan. Zij onderscheiden zich daar ook mee.

Met een nieuwe, opvallende sticker op de verpakking wordt het duurzame karakter nog eens onderstreept. ‘Thanks, for buying climate neutral tulips’ prijkt het op de sticker. Zo wordt de koper (inkoper of consument) bedankt voor hun aankoop en het feit dat zij ook een verschil hebben gemaakt. Sam: “En dat is niet zomaar een sticker, ik ben iedere koper écht ontzettend dankbaar.”

Bron:

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v