Blog: 'Waarom niet, én waarom nu niet?'

12-01-2018    09:01   |    Ruud van der Vliet

Een weblog van Ruud van der Vliet, directeur bedrijven bij Rabobank Westland. Deze blog is exclusief geschreven voor Goedemorgen.

In de praktijk zien we dat superieure kwaliteit bij zowel de bloemen als planten steeds meer een bestaansvoorwaarde voor producenten/tuinders is. Als de kwaliteit van bloemen en planten onder druk komt te staan, zak je als producent/tuinder qua rentabiliteit al snel weg. Zeker in tijden van een relatief marktevenwicht. Het klinkt zo logisch, maar de praktijk is weerbarstig.

Al vele jaren en vele initiatieven verder, moeten we constateren dat de Nederlandse sierteeltsector nog vooral in producten, kostprijzen en acties denkt. Natuurlijk zien we ook initiatieven en samenwerkingsverbanden die verder reiken. Sommige zijn vooral gericht op optimale schaalgrootte, meer toegevoegde waarde en breder assortiment en sommige vormen tenderen naar catogory-management. Bijna alle initiatieven zijn gericht op het ontzorgen van de retail. Daar is overigens niets mis mee, maar levert in de praktijk maar een beperkte meerwaarde op voor de producent. Concepten die vanuit (potentiële) behoeften van consumenten door producenten zijn ontwikkeld, zie je echter nauwelijks.

Bloomon.nl is een actueel en inmiddels bekend concept; het is er op gericht om bij de consument thuis periodiek een boeket bloemen af te leveren met een optimale prijs/kwaliteitsverhouding. Dit concept kan verder uitgebouwd worden met boeketten passend bij je interieur en bijvoorbeeld bijpassende vazen. Direct bruikbaar en lang houdbaar. Aquaforweeks.nl is een concept (ook) gericht op de consument met als doel om de klant te ontzorgen met het online leveren van een plant met een slimme pot. Technisch een ontzettend mooie innovatie, maar nog niet omarmd door de (groot)handel en consument. Het grote verschil tussen beide concepten is onder andere de marketing. In de sierteelt zien we weinig echte marketeers gericht op de consument. Wel steeds meer B2B-marketeers en daaruit voortvloeiende ideeën en concepten.

Wat zou een volgende stap kunnen zijn? Albert Haasnoot van Royal Flora Holland presenteert al enige tijd ‘zijn’ visie 'De Groene Stad'. Door vergroening van de leef- , leer- en werkomgeving kunnen gezondheidskosten dalen en prestaties verbeteren. Het samenwerkingsverband AirSoPure heeft het zelfs over 'het groene medicijn'. Het ‘bewijs’ wordt in verschillende wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Echt claimen, blijkt lastig. Een nieuw concept, waarbij je met een app op je mobiele telefoon de ruimte op meerdere manieren meet, inclusief de luchtkwaliteit en het aantal mensen wat er leeft, werkt of leert, is binnen handbereik. Je kunt dan elke ruimte voorzien van de meest optimale samenstelling van planten met sensoren en een slimme pot thuis geleverd en op de juiste plek gepositioneerd. Allemaal via een app. Waarom niet en waarom nu niet?     


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Omzet BelOrta groeit 7%

Het Belgische groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een omzet gehaald van 439 miljoen euro. Dat is een stijging van 7% ten opzichte...