Blog: 'Kijk wie er wat communiceert'

14-12-2017    08:33   |    Dico Drost

Een weblog van Dico Drost. Hij is ondernemer van het concept www.horticultureonline.nl, een concept om de (kleine) zelfstandige verkoper en de kweker te helpen in de online-verkoop.

Graag zou ik het willen hebben over communicatie. We ondervinden allemaal de problemen van niet-correcte communicatie. Communicatie is van alle dag en na alle evoluties hebben we er nog steeds moeite mee.

Vroeger communiceerde men met rooksignalen of stuurde men een postduif. In 2017 praat men over feaknews of heeft men het over de verandering van fysiek veilen naar digitaal veilen. Inkopers wil producten zien omdat zij denken te weten wat de klant zoekt. Ze willen het goed doen voor hun klanten en geen klachten horen. Een logisch gevolg is dat de keten korter wordt zodat er minder communicatieproblemen zijn. Een gevolg hiervan is dat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de content. Klopt hetgeen er wordt gecommuniceerd. Klopt de informatie die de kweker stuurt, klopt de foto die wordt getoond?

Een docent van mij gaf eens aan; kijk wie er wat communiceert. Daar kun je extra informatie aan onthalen. Ook in de planten kijk je naar welke kweker welke informatie communiceert. Dat is een bepalende reden voor de prijsvorming.

Maar ook betrouwbare kwekers hebben wel eens een probleem en daarom maak ik als inkoper ook fouten.  Wil je alles altijd 100% goed doen, dan heb je last van perfectionisme. Iets waar men behoorlijk onder kan lijden. Anderzijds kan iemand erg onzeker worden van fouten door miscommunicatie. Ook dit helpt niet in het goed functioneren van een persoon. 

Waar ik voor wil pleiten, nabij de kerstdagen, is elkaar meer te accepteren en proberen te begrijpen. Helaas gebeuren er veel te veel dingen in de Hortisector die geen schoonheidsprijs verdienen terwijl we juist zo trots kunnen zijn op wat er bereikt is en alle mooie producten die we produceren.Tegelijk liggen er vele bedreigingen op de loer en kunnen we beter met elkaar werken als tegen elkaar. De vergrijzing in de sector komt er snel aan waardoor we elkaar hard nodig hebben.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Veel gedoe over groente deze week

Negen Europeanen zijn in de afgelopen drie jaar gestorven nadat ze diepvriesgroenten hadden gegeten van het Belgische groentebedrijf...